Jak studenci UW postrzegają warszawskie MALe?

W semestrze zimowym roku akademickiego 2017/18 dwadzieścia studentek animacji społeczno-kulturalnej na Wydziale Pedagogicznym UW realizowało swoje praktyki studenckie w warszawskich Miejscach Aktywności Lokalnej. W ramach praktyk studentki zaplanowały i przeprowadziły różne działania z mieszkańcami, a także dokonywały tematycznych diagnoz MAL. Projekt był pierwszym krokiem ku systematycznej ewaluacji Miejsc Aktywności Lokalnej w Warszawie. Zastosowano w nim szerokie instrumentarium badawcze, a zebrane wnioski umożliwiły wypracowanie zestawu rekomendacji przydatnych zarówno w codziennej pracy koordynatorów tych placówek, jak i do dalszego programowania rozwoju warszawskiej sieci MAL.

Czytaj dalej Jak studenci UW postrzegają warszawskie MALe?

Doktoraty wdrożeniowe – szansa na budowę solidnego mostu między nauką a biznesem!

Współpraca pomiędzy różnymi aktorami życia miejskiego jest bardzo istotna z punktu programowania i dalszego rozwoju jednostki. Dla środowiska akademickiego, reprezentowanego przez studentów i doktorantów jedną z możliwości zaangażowania się w życie miasta – Warszawy stanowią prace dyplomowe i rozprawy doktorskie. Przy czym, coraz większe znaczenie odgrywa ich charakter wdrożeniowy, stanowiący niekiedy punkt wyjścia do dalszej kariery zawodowej.

Częściową odpowiedzią na tę potrzebę (bo dotyczącą wyłącznie przyszłych doktorantów) jest właśnie rozpoczęty projekt Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Krótko przed przerwą świąteczną ruszyła kolejna (druga) edycja projektu pod nazwą „Doktoraty Wdrożeniowe”.

Czytaj dalej Doktoraty wdrożeniowe – szansa na budowę solidnego mostu między nauką a biznesem!

„Wspólny Język Powiśla” – projekt IDO UW

Inicjatywy dla otoczenia UW to jeden z projektów prowadzonych przez Uniwersyteckie Centrum Wolontariatu Uniwersytetu Warszawskiego. Obejmuje on szereg działań na rzecz otoczenia, majacych służyć jego rozwojowi i wprowadzaniu zmian w jego funkcjonowaniu (oczywiście tylko tych pozytywnych! 🙂 ). W ramach projektu, społeczność akademicka – studenci i doktoranci mogą zgłaszać własne pomysły na podobne inicjatywy, które później przechodzą etap kwalifikacji, nawiązują współpracę z partnerem i otrzymują wsparcie mentora.

Projektem, który będzie niedługo realizowany jest ten pod nazwą „Wspólny Język Powiśla”. W jego ramach odbędą się m.in. lekcje dla licealistów, warszaty dla dzieci i ich opiekunów oraz festyn środowiskowy.

Czytaj dalej „Wspólny Język Powiśla” – projekt IDO UW

Twój MAL moim okiem – zaproszenie na spotkanie podsumowujące praktyki studenckie

Miejsca Aktywności Lokalnej (inaczej MALe) to miejsca, w których mieszkańcy mogą realizować swoje pomysły, nawiązywać relacje z sąsiadami, a także spędzać aktywnie czas w swoim najbliższym otoczeniu. MALe charakteryzuje również to, że udostępniają swoją przestrzeń, tym samym aktywizując społeczność lokalną. Ideę MAL mogą realizować różne instytucje – m.in. te o zasięgu lokalnym, mali przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe czy spółdzielnie mieszkaniowe. Korzystanie z dobrodziejstwa MAL jest bezpłatne i powinno odbywać się niekomercyjnie. Więcej o istocie MALi pisaliśmy tutaj.

W semestrze zimowym roku akademickiego 2017/18 20. studentek animacji społeczno-kulturalnej na Wydziale Pedagogicznym UW realizowało swoje praktyki studenckie w warszawskich Miejscach Aktywności Lokalnej. W ramach praktyk studentki realizowały różne działania z mieszkańcami, a także dokonywały tematycznych diagnoz MAL.

Czytaj dalej Twój MAL moim okiem – zaproszenie na spotkanie podsumowujące praktyki studenckie

Miejskie Centrum Kontaktu 19115. Badanie użyteczności strony internetowej.

W funkcjonowaniu całego miasta zdarzają się sytuacje, które wpływają na komfort życia jego mieszkańców w mniejszym lub większym stopniu. Ważne jest zatem, aby istniał mechanizm informowania o sytuacjach trudnych, niebezpiecznych lub nietypowych, przy pomocy którego istnieje szansa na poprawę sytuacji lub zapobiegnięcie niebezpieczeństwu. W Warszawie platformą spełniającą powyższe funkcje jest Miejskie Centrum Kontaktu 19115. Za jego pomocą mieszkańcy Warszawy mają możliwość uzyskania informacji o usługach realizowanych przez Urząd m.st. Warszawy i inne jednostki miejskie, zgłoszenia problemu, przekazanie własnego pomysłu na ulepszenie miasta oraz dostępu do monitoringu realizacji zgłoszonej sprawy.

Studenci Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy ze studentami z Akademii Pedagogiki Specjalnej w ramach praktyk zawodowych przeprowadzają badanie ankietowe na rzecz Urzędu m.st. Warszawy, w ramach którego koncentrują się na użyteczności strony internetowej Miejskiego Centrum Kontaktu 19115.

Jak wskazują autorzy badania, uzyskane wyniki zostaną przekazane Miastu i wykorzystane do ulepszenia całego serwisu pod kątem potrzeb jego użytkowników.

Zachęcamy do udziału w badaniu i załączamy link do wypełnienia formularza.

Jak dobrze zorganizować współczesną przestrzeń miejską? Konferencja na WGiSR

Organizowanie współczesnej przestrzeni miejskiej wymaga kompleksowego podejścia do otoczenia. Sfer, w których można rozpatrywać przestrzeń jest wiele, począwszy od kwestii strukturalnych takich jak architektura i urbanistyka, po kwestie bardziej miękkie związane z ideologią przestrzeni, aspektami socjologicznymi i rolą społeczeństwa.

Dziś rozpoczęła się dwudniowa (24-25.11.2017) ogólnopolska interdyscyplinarna konferencja naukowa pn. „Organizowanie współczesnej przestrzeni miejskiej” realizowana we współpracy Uniwersytetu Warszawskiego (Instytutu Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej WGiSR) z Muzeum Warszawy. Patronat honorowy obiął Urząd m.st. Warszawy. Sesje naukowe odbywać się będą na Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych oraz w siedzibie Muzeum Warszawy.

Czytaj dalej Jak dobrze zorganizować współczesną przestrzeń miejską? Konferencja na WGiSR

Projekt „Aplikacyjne prace dyplomowe – skuteczny start zawodowy”

Na Uniwersytecie Warszawskim podejmuje się różne działania na rzecz inicjowania i rozwijania współpracy z szeroko rozumianym otoczeniem. Niedawno w ramach działalności Biura Karier UW ruszył projekt pod nazwą „Aplikacyjne prace dyplomowe – skuteczny start zawodowy” realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój  2014-2020 i współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem projektu jest praktyczne zastosowanie wiedzy zdobytej w trakcie studiowania, co stanowi odpowiedź na potrzebę przygotowania absolwentów naszej uczelni do praktycznego wykorzystywania wiedzy w pracy, ale też na rosnące zapotrzebowanie wymiany danych, wiedzy i kompetencji między sektorem nauki a otoczeniem zewnętrznym. Taka formuła pozwala więc na kooperację z zewnętrznymi partnerami (przedsiębiorstwami, instytucjami publicznymi, NGOsami). Projekt ten jest skierowany do studentów studiów humanistycznych i społecznych sześciu wydziałów naszej uczelni (Wydziału Artes Liberales, Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, Wydziału Filozofii i Socjologii, Wydziału Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych, Wydziału Polonistyki, Wydziału Psychologii).

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie Biura Karier UW.

Czym jest zainteresowane miasto? O Giełdzie Współpracy.

W ramach inicjowania współpracy z Uniwersytetem Warszawskim, biura Urzędu m.st. Warszawy niedawno opracowały listę atrakcyjnych zagadnień/tematów mogących stanowić pewien obszar współdziałania. Celem zestawienia jest poinformowanie o możliwych polach współpracy i zainspirowanie pracowników i studentów uczelni warszawskich do jej podjęcia z jednostkami Urzędu m.st. Warszawy. Zestawienie zawiera podział na poszczególne biura, tematykę/słowa kluczowe oraz kierunki/specjalności. Dodatkowo znajduje się tam adnotacja o możliwym sposobie wykorzystania oraz sugerowanej formie opracowania.

Zachęcamy do zapoznania się z zestawieniem dostępnym na:
stronie Biura Karier Uniwersytetu Warszawskiego
w pliku Excel – Zagadnienia badawcze UM_2017-2018